دانشگاه های خصوصی ترکیه
نوشته شده توسط : rahman babalou

دانشگاه های خصوصی ترکیه با حمایت سازمان های خصوصی ترکیه مدیریت می شوند. ولی مانند دانشگاه های دولتی ترکیه تحت سیستم آموزشی عالی یکپارچه ترکیه به نام یوک (YÖK) می باشند. امروزه دلایل گوناگونی باعث شده تا هر ساله متقاضیان زیادی از کشورمان برای تحصیل در ترکیه چه در دانشگاه های خصوصی و چه در دانشگاه های دولتی ترکیه اقدام کنند.
سخت تر شدن کنکور سراسری از سال 94 و کم شدن ظرفیت های رشته های پر طرفدار همچون رشته پزشکی،دندانپزشکی و داروسازی قبولی در این رشته ها را بسیار سخت کرده است.

دانشگاه های خصوصی ترکیه

دانشگاه های خصوصی ترکیه

وقتی به مواردی مثل مورد بالا و اینکه هزینه تحصیل نیز در بسیاری از رشته ها در دانشگاه های خصوصی ایران نیز بالاست توجه می کنیم، می بینیم که داوطلبان زیادی به فکر تحصیل در ترکیه و حتی در دانشگاه های خصوصی این کشور می افتند.
هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی ترکیه نسبت دانشگاه های دولتی بیشتر است ولی در مقابل پذیرش گرفتن از دانشگاه های خصوصی ترکیه نسبت به دانشگاه دولتی راحت تر است و معمولا نیاز به شرکت در آزمون نخواهید داشت. البته ذکر این نکته خارج از لطف نیست که بالا بودن هزینه دانشگاه های خصوصی کشور ترکیه دلیل بر کیفیت پایین تحصیل در این دانشگاهها نسبت به دانشگاههای دولتی نیست.

کیفیت دانشگاه های خصوصی ترکیه

دانشگاه های خصوصی در ترکیه برخلاف تصور اکثریت افراد نه تنها از نظر استانداردها، تجهیزات و امکانات دانشگاهی از رتبه پایینی برخوردار نیستند، بلکه تعداد زیادی از این دانشگاه ها رتبه و اعتبار خوب بین المللی دارند.
کشور ترکیه بالغ بر 200 دانشگاه دارد که حدود 120 مورد آنها دانشگاه های دولتی می باشند. تحصیل در دانشگاه های دولتی ترکیه همانند دانشگاه های دولتی ایران رایگان نیست ولی مثل ایران هزینه بسیار پایین دارد. این در حالی است که دانشگاه های خصوصی ترکیه خدمات خود با هزینه های بیشتری ارائه می کنند، به عبارتی می توان گفت با دریافت هزینه بالاتر، خدمات بیشتری را برای دانشجو در نظر می گیرند. برای دریافت اطلاعات کامل تر در رابطه با دانشگاه های خصوصی ترکیه، با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

دانشگاه های خصوصی ترکیه دارای چه ویژگی هایی هستند؟

  • برخلاف کشور ما در ترکیه، خصوصی بودن یک دانشگاه را نمی توان دلیل بر خدمات ضعیف یا رتبه پایین علمی برای ان دانست. بسیاری از دانشگاه های خصوصی در ترکیه تراز خود را به دانشگاه های دولتی و حتی دانشگاه های برتر دنیا رسانیده اند.
  • تقریباً 80 دانشگاه خصوصی در ترکیه هست. هزینه در این دانشگاه ها به نسبت دانشگاه های دولتی بیشتر است، اما در مقایسه با دانشگاه های خصوصی اروپا هزینه کمتری دارند.
  • برای ورود به دانشگاه های دولتی ترکیه رقابت شدیدی بین دانشجویان خود این کشور وجود دارد. ازین رو شرکت در این رقابت برای دانشجویان خارجی هم سخت خواهد بود. ولی قبولی از دانشگاه های خصوصی ترکیه برای دانشجویان خارجی در ترکیه حتی در رشته هایی همچون پزشکی و دندانپزشکی آسانتر است.
  • نگاهی اجمالی به رتبه بندی بین المللی دانشگاه های خصوصی و دولتی می توان متوجه شد که این دانشگاه ها از شهرت جهانی خوبی برخوردارند. بسیاری از دانشگاه های خصوصی در ترکیه در کنار دانشگاه های دولتی این کشور هم سطح با دانشگاه ه های مطرح جهانی شده اند.
  • خبر خوب اینکه حتی شما می توانید نگرانی خود از بابت هزینه تحصیل در دانشگاه های خصوصی ترکیه را از طریق بورسیه های تحصیلی بسیار خوبی که ارائه می شود برطرف کنید،برخی از این دانشگاه ها اقدام به حمایت از دانشجویان خود در داخل و خارج از کشور می کنند.
    بعنوان مثال در صورتی که شما معدل خوبی در طول ترم کسب کنید، اکثر دانشگاه های خصوصی در ترم بعدی شما را بدون پرداخت شهریه پذیرش می کنند. و یا برای دانشجویان اسکان رایگان و یا با تخفیف بسیار خوب در نظر می گیرند. حتی در دانشجویی که در حال تحصیل در مقطع دکتر باشد می تواند علاوه بر شهریه با شرکت در پروژه های تحقیقاتی کسب درامد هم داشته باشد.

برای مطالعه کامل مقاله به وبسایت ما مراجعه کنید.





:: برچسب‌ها: تحصیل در ترکیه , بورسیه تحصیلی ترکیه , هزینه تحصیل در ترکیه , دانشگاه های ترکیه , دانشگاه های خصوصی ترکیه ,
:: بازدید از این مطلب : 41
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 30 مهر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: